Siden 2014 har uge 39 været Kattens Uge i Danmark. Det er ni dyreværnsorganisationer* som er gået sammen om en landsdækkende årlig kampagne om kattens gode liv. De så allerede dengang et behov for at sætte fokus på kattens velvære og ikke mindst vigtigheden af at folk tager ansvar.
Formålet med Kattens Uge er at:
- Øge bevidstheden om det ansvarlige ejerskab
- Øge antallet af mærkede og registrerede katte
- Øge antallet af neutraliserede katte
- Mindske antallet af katte på internaterne
- Mindske antallet af dumpede katte
- Mindske antallet af uønskede killinger
- Mindske antallet af “ejerløse” katte.
Kampagnen er blevet allemands eje
Det er ikke længere kun de oprindelige 9 organisationer der sætter fokus på katten i uge 39. Mange dyrlæger kører tilbud på neutralisering og mærkning denne uge og der er masser af informative kampagner ligesom der bliver samlet ind til diverse katte organisationer.
Almisse Shop har været med til at sprede budskabet om ansvarlig katteejerskab siedn 2019. Her lavede vi muleposer og t-shirts, der skulle sprede budskabet om vigtigheden af neutralisering og mærkning.

Kattelov
Selvom Kattens Uge har kørt i mange år nu er situationen med uønskede katte desværre kun blevet værre. Et forsøg på at komme problemet til livs er at få indført en kattelov. Et emne jeg i øvrigt også har lavet merchandise til. Desværre blev lovforslaget om registrering af katte nedstemt i maj 2020. Til gengæld fik alle dyreværnsorganisationer dog den gulerod at de ikke længere er tvunget til at fremlyse umærkede katte. Sverige har til gengæld fået en regulær kattelov – læs mere her.
*Bag Uge 39 står: Kattens Værn, Inges Kattehjem, Dyrenes Beskyttelse, Dansk Dyreværn Århus, Dyrefondet, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), Det Danske Katteregister, Dansk Katteregister og Den Danske Dyrlægeforening.
Pingback: Hvorfor neutralisere sin kat? - Almisse Shop